Sunday, November 5, 2017

Victor TOMA, tăticul lui CIFA

Pe drept cuvânt Victor TOMA este considerat în lumea specialiștilor de hardware ca fiind tăticul lui CIFA - Calculatorul Institutului de Fizică Atomică, primul calculator electronic cu tuburi din țara noastră, realizat în 1957 la Institutul de Fizică Atomică. În acele vremuri țara noastră devenea al III-lea producător mondial de calculatoare electronice după USA și URSS. În anii de inceput ai informaticii, Victor TOMA a colaborat cu specialiști bulgari la realizarea calculatorului VITOSHA în 1962, proiect interesant și viabil, realizat după CIFA 3, calculator comandat pentru Institutul de Cercetări Nucleare de la Dubna.
Prin 1971 măvizitam cu un domn care lucrase în echipa lui Victor TOMA, domn care îmi povestea lucruri extrem de interesante legate de geneza acelui calculator cu tuburi. Întâmplarea a făcut că respectivul domn avea o soție scârboasă, iar eu orgolios fiind, am întrerupt orice comunicare cu acea familie, lucru pe care îl regret profund, căci sunt sigur că azi aș fi avut mult mai multe de scris din bucătăria realizării acelui computer.
Știu că în anul al IV-lea de studenție am lucrat pe calculatorul CIFA instalat în clădirea din Eminescu a ASE la parter ,i chiar am scris un program pe care o doamnă operatoare mi l-a perforat pe bandă de hârtie. Era un program în limbaj cod mașină foarte simplu, pe care l-am verificat de 1.000 de ori și care mi-a imprimat din prima rezultatul corect. Nu că eu eram marele programator, dar teama de a nu fi ridicol și mai ales simplitatea problemei au dus la acel rezultat, căci rularea pe CIFA nu se făcea decât cu spectatori, adică în fața colegilor. 
Victor TOMA era de formație inginer și după ce s-a încheiat programul CIFA el a plecat la ITC, după ce fusese numit director științific la ICPUEC- Institutul de Cercetare și Proiectare pentru Utilaje Electronice de Calcul în 1968, care a fost și director științific al noului ITC-București desprins din ICPUEC,  până în 1969 la 3 aprilie. A rămas în ITC pe poziția de șef de laborator.
El este considerat pionier al informaticii românești, în zona construirii de calculatoare electronice.
În 1993, Victor TOMA a fost ales membru de onoare al Academiei Române.
Marele cercetător și constructor de calculatoare Victor TOMA este imaginea vie a spiritului creator al celui care a îndrăznit, a perseverat și a știut să-și canalizeze energiile spre atingerea unui obiectiv.


(05 noiembrie 2017)

No comments:

Post a Comment