Sunday, November 5, 2017

Grafică pe calculator

Când a venit primul cosmonaut al lumii Yuri GAGARIN la noi parcă în primăvara anului 1962 o dactilografă i-a făcut portretul care apărea și pe timbre prin supraimprimări inteligente. Când venea Nicolae CEAUȘESCU în vizite la centre de calcul musai i se tipărea portretul acela oficial cu cravata cu placheuri de pantof. Când a venit la Centrul de Calcul al ASE i s-a imprimat la calculatorul NEAC 1240 o hartă a României cu județele frumos diferențiate prin fonturi meșteșugit alese, iar contururile prin suptaimprimări cu talent făcute. Și eu am desenat un grafic într-un program FORTRAN în lucrarea mea de diplomă, cu care mă fuduleam nevoie mare, dar care azi ar fi de un penibil sublim.
Cea mai proastă impresie pe care o am despre activitatea de programare este aceea legată de grafica pe calculator. Și aceasta se datorează unei situații în care am fost pus eu cel profesor universitar în ale programării calculatoarelor. Era undeva înainte de Revoluție și am fost invitat la o familie cu dare de mână și cu un băiețel foarte-foarte. Din prima puștiul a venit cu un  Sinclair ZX81, mi l-a pus sub nas cu rugămintea să-i fac un ceas cu limbi care să se miște. Eu am considerat tot timpul limbajul BASIC că nu este de mine, considerându-mă programator FORTRAN și COBOL care nu se coboară așa de jos. Mare greșeală! Acum solicitarea puștiului m-a pus într-o situație grea. Citisem despre BASIC și de acolo îmi plăcea că se scriau expresii unde se lucra cu operanzi matrice, iar grafica am tratat-o doar că am avut nevoie să văd pe Tv niște împrășieri de date la un contract de cercetare.
M-am zbuciumat eu cam 30 de minute și i-am scos chinuit și nădușit ceasul cu limbi și cu numerele 12, 3, 6, 9 puse la locul lor pe cadran. Prin încercări repetate am făcut ca limba mare să meargă la secundă, iar limba mare, drin înmulțire cu 3.600 să meargă la oră. L-am mulțumit pe puști și sper să nu fi ieșit prea șifonat. Dar despre grafică părerea mea tot proastă a rămas.
Un curs de grafică musai trebuie să conțină date despre:
- pixel, paletă de culori, rezoluție, coordonate;
- funcții grafice elementare;
- grafică 2D;
- operații de rotire, translatare;
- morfing;
- reprezentări grafice pentru date statistice;
- grafică 3D;
- corpuri, axe;
- operații rotire, translatare;
- umbre;
- ascunderea de suprafețe;
- realitate virtuală;
- animație;
- efecte speciale;
- formate de reprezentare grafică;
- multimedia;
- compresie imagini.
Au apărut foarte multe cărți de grafică și dintre ele  enumăr:
Felix FURTUNA - Grafica interactiva cu aplicati in JAVA si JAVA 3D, Editura ASE, Bucuresti, 2007, 171pg ISBN 978-973-594-970-9
Florica MOLDOVEANU, Zoea RACOVIȚĂ, Gabriel HEREA - Grafica pe calculator, Editura Teora, București, 1996, 442 pg., ISBN: 973-601-290-5.
La nivelul anului 2016 cartea lui David J. Eck intitulată Introduction to Computer Graphics prezintă următoarele capitole:
- grafică 2D: pixeli, culori, ;
- segmente, curbe, poligoane;
- transformări, translații, rotiri, secțiuni;
- proiecții, vectori, matrice;
- modelare grafică;
- grafică în Java și HTML;
- SVG - Scalable Vector Graphics;
- interfață grafică pentru geometrie 2D și 3D;
- OpenGL;
- Tree.js;
- webGL;
- luminozitate, umbre și corpuri;
- bilioteci grafice 3D;
- 3D cu webGL;
- grafică în timp real;
- BSDF-Bidirectional Scattering Distribution Function.
Lucrarea are și anexe ce prezintă funcții grafice ale unor limbaje, nenumărate exemple pentru 2D, 3D și de utilizare a bibliotegilor și un index de termeni specifici graficii pe calculator.
Rezultă că cei ce vor să creeze jocuri sau să facă filme cu efecte speciale, dar și cei ce vor să proiecteze orice folosindu-se de calculator, trebuie să învețe grafică pe calculator, să știe să utilizeze toate resursele acesteia, iar bibliotecile de funcții grafice dacă sunt bine cunoscute, le vor ușura munca foarte mult.
Am făcut ceva grafică, dar numai să realizez niște obiective punctuale pentru că nu mi-a plăcut să mă milogesc de nimeni să rezolv probleme pe care cu puțin efort le-aș fi rezolvt singur. Nu m-am aventurat în zone mâncătoare de timp și care nu m-ar fi dus spre o direcție bună în raport cu ceea ce vroiam eu de la programarea calculatoarelor.





(05 noiembrie 2017)

No comments:

Post a Comment