Saturday, November 4, 2017

Alexandru ROGOJAN

Întotdeauna nouă românilor ne-a plăcut să ne luăm la întrecere și să fim primii care facem un anumit ceva. Așa stau lucrurile și cu apariția primuliui departament în care apare cuvântul  calculatoare din România, apariție care i se datorează profesorului Alexandru ROGOJAN, departament care a apărut în anul 1965, departament ce avea denumirea de Catedă de electronică și calculatoatre, profesorul ROGOJAN devenind primul șef al acesteia. Tot în acel an s-a creat o formațiune de studiu de la secția de electromecanică să se orienteze către calculatoare. A fost geneza exactă aplicată tot în anul 1965 de creare a secției de Mecanizare și automatizare a calculului economic, în ASE, secție pe care am terminat-o și eu ca membru al celei de a doua promoții de absolvenți.
În anul 1973 a susținut teza de doctorat intitulată Metodă pentru sinteza schemei logice a unui calculator numeric avându-l conducător științific pe profesorul Enmond NICOLAU, fostul meu
profesor de Cibernetică economică, un om eminent, care mi-a influențat viața în mod decisiv prin ținuta sa deosebită și prin mobilitatea de a vorbi liber la cursuri.
A fost conducător științific de doctorat și dintre doctoranzii care au finalizat teze de doctorat enumăr pe  Eugen POP, Gheorghe TUNSOIU, Aurel SOCENEANȚU, Vasile BALTAC, Iosif HOFFMAN, Crişan STRUGARU, Mircea CIUCUDEAN,, Farcaş Gheorghe FARCAȘ, Aurel PUȘCĂ, Gheorghe TODEREAN, Constantin SÂMBOTIN, Olimpiu NEGRU, Vladimir CREȚU și Ionel JIAN.  
Este autorul unui curs de Calculatoare numerice în 3 volume litografiat la IP Traian VUIA din Timișoara.
Despre profesorul Alexandru ROGOJAN trebuie spus că este cel care a coordonat realizarea calculatorului CETA pe tranzistori finalizat în 1972 în cadrul IP Timișoara, inspirat după calculatorul PDP-8. Calculatorul era cu o generație mai în urmă din moment ce se fabrica deja calculatorul FELIX C-256 după licența franceză a lui IRIS-50.
Există oameni care lasă ceva în urma lor, iar profesorul Alexandru ROGOJAN s-a remarcat prin multe lucruri, fiind unul dintre fondatorii de școală tehnică de calculatoare în Timișoara și cel care a realizat un calculator funcțional.
Cândva mi-am dorit să ajung la liceul Al. ODOBESCU din Pitești ca președinte de Bac și să mă dau smeu în fața foștilor mei profesori. N-am făcut-o niciodată, dar era gândul meu secret. Am scris acest lucru că nu mi-a plăcut dintr-o evocare a cuiva ceva cam asemănător care nu l-aș fi pus niciodată acolo dacă aș fi vorbit despre profesorul care m-a făcut doctor. Punct.




(05 noiembrie 2017)

No comments:

Post a Comment